Nadat vanmiddag tijdens het vliegen twee schroeven mijn tailcasing hebben verlaten en ik al piro-end tegen de grond sloeg was ik er klaar mee. Ik ga mijn heli eerst helemaal opnieuw opbouwen. Hieronder staat mijn verlanglijstje en wat reeds is verwezenlijkt. Ook voor mijzelf maak ik even een overzichtje hier met de exacte aanpassingen, diagrammen en foto's.
Allereerst maar even de huidige stand van zaken:
Bijlage:
nadecrash.jpg
Ik wil hem herbouwen op zo'n manier dat ik alle schroeven van staal heb, er een Neu/ Castle motor regelaar combi in zit. Hij moet flybarless en ik moet zonder gedoe mijn heli aan de PC kunnen hangen (regelaar, skookum en spartan hebben een interface voor de computer) of kunnen herbinden. Daarom heb ik onderstaand bedradingsschema in gedachten.
Het idee is om door middel van Y kabeltjes te zorgen dat ik zonder iets los te maken van de ontvanger de speedcontroller aan de computer aan kan sluiten. Dat zelfde truckje wil ik doen met de bindplug.
Bijlage:
Setupdiagram.jpg
Verder wil ik dat mijn bedrading netjes hebben zodat het veilig is voor draadbreuk maar ook bij onderhoud toegankelijk is. Daarom dus de draden netjes in netjes met shrinktube. Het liefste zou ik ook een tang hebben om connectors op de draad te knijpen. Dan kan de draden aan de Futaba S9250 servo's vervangen door dikkere draden die precies de juiste lengte hebben. Eventueel ook wat dikkere bekabrling zodat het voltage dat bij de servo's komt ook écht tegen de 6V ligt.
Met de Skookum heb ik meteen een unit die de CCPM mixing in de heli zelf doet. Dit zorgt dat alle CCPM interactie uit de zender wegvalt en dat ik bijna alle mechanische interactie kan weghalen (doordat er nog maar één schakel over blijft tussen de swashplate en de bladhouders).
Vreemdgenoeg hadden zowel aarons als mijn heli last van wat interactie. Vooral als je elevator geeft krijg je er gratis wat aileron bij. De swash heeft die interactie zeker niet (is stel altijd met een swashleveler af op high-, mid- en lowstick) dus er is iets mechanisch niet helemaal perfect. Dat kun je bijna weer weghalen met wat mixers maar ik denk dat de combi van een mixer aan boord en 2 gyro's die het effect van de eventueel overgebleven interactie helemaal maskeren zorgen voor een gevoel 'als de sim'... Ik hoop dat dat klopt en ik ben dan ook heel benieuwd.
Mijn boodschappenlijstjeNog kopen voor heli met prijsindicatie (inc verzenden): * Voorlopig niets... lipo's misschien en sparen voor een T-rex 700
Op termijn * Align 415D Bladen
* Mavrikk G5 Bladen
* SAB Red Devil Mainblades
Reeds geïnstalleerd: * Neu 1706/1.5Y motor
* 16T Hardstalen tandwiel
* HDX 3D Dampners
* SK360 Flybarless (inc. cables)
* CC Phoenix 80A
* Lexan Gyro Mount
* Alu mixer armpjes
* Aluminium boom support struts
* CY Tailblades
* Alu canopy pins (Microheli)
* Alu Bearingblocks (Microheli)
* Spektrum 5.2V Regulator (voor gyro en staartservo)
* Torque Tube (inc. Alu Tailcase)
* RCSkrewz steel screws
* Hobbywing 6A HV BEC
* Kasama Staartbladhouders en hub
* Align semi Aluminium Tail Pitchslider
* Spartan Gyro
* Fusuno Canopy
* Helidaddy Canopy mod
* Torsion Blades
Gebruiksmaterialen: * Spares vanwege de crash: Mainshaft, Feathering shaft, Maingear, Tailboom, TT lagers en rear drive gear, vinnen, Landing skid nuts, Canopy grommets.
* Extra set RCScrewz omdat mijn vliegmaatje mijn kit heeft opgemaakt
* Bouwmateriaal: oa shrinktube en netjes voor om de servodraden
Retired upgrades: * Align 3D dampners en feathering sleeve
* Align 3K Carbon Heckbladen
* CC Phoenix 60A